DigiArt: The Internet of Historical Things and Building new 3D Cultural Worlds
DigiArt seeks to provide a new, cost efficient solution to the capture, processing and display of cultural artefacts. It offers innovative 3D capture systems and methodologies, including aerial capture via drones, automatic registration and modelling techniques to speed up post-capture processing (which is a major bottleneck), semantic image analysis to extract features from digital 3D representations, a story telling engine offering a pathway to a deeper understanding of art, and also augmented/virtual reality technologies offering advanced abilities for viewing, or interacting with the 3D models.
The method
The 3D data captured by the scanners and drones, using techniques such as laser detection and ranging (LIDAR), are processed through robust features that cope with imperfect data. Semantic analysis by automatic feature extraction is used to form hyper-links between artefacts. These links are employed to connect the artefacts in what the project terms “the internet of historical things”, available anywhere, at any time, on any web-enabled device. The contextual view of art is very much enhanced by the “story telling engine” that is developed within the project. The system presents the artefact, linked to its context, in an immersive display with virtual and/or with augmented reality. Linkages and information are superimposed over the view of the item itself.
-
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ-1821
Συμμετοχή της Πυρσείας ως βοηθός έρευνας σε Virtual Reality, 3D Serious Game, 3D graphics, 3D animation, Visual FX, στο MK-Lab του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ στο εθνικό ερευνητικό πρόγραμμα ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ-1821. -
e-ΣΚΑΠΑΝΗ
Συμμετοχή της Πυρσείας ως βοηθός έρευνας σε Virtual Reality, Augmented Reality 3D Serious Game, 3D graphics, 3D animation, στο MK-Lab του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ στο εθνικό ερευνητικό πρόγραμμα e-ΣΚΑΠΑΝΗ. -
Envisage
Συμμετοχή της Πυρσείας ως βοηθός έρευνας σε 3D γραφικά, 3D game development και gamification, στο MK-Lab του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα Envisage. -
Tsunami in ancient Potidaea
Έρευνα βασισμένη σε ιστορικές αναφορές, σε σεισμολογικές και γεωλογικές μελέτες και οδήγησε στην παραγωγή βραβευμένης 3D video animated παραγωγής από την Πυρσεία Πληροφορική. -
DigiArt
Συμμετοχή της Πυρσείας ως βοηθός έρευνας σε 3D graphics, 3D games, Virtual και Augmented Reality, στο MK-Lab του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα DigiArt. -
Virtual Antikythera Mechanism
Συμμετοχή της Πυρσείας σε έρευνα στο ET-Lab του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σχετική με τη μελέτη και ανάλυση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, με σκοπό την ερμηνεία και αναπαράσταση των λειτουργιών του, στα πλαίσια 3D serious game σε Virtual Reality.
The output of DigiArt project
The major output of the project is the toolset that will be used by museums to create such a revolutionary way of viewing and experiencing artefacts. These tools leverage the interdisciplinary skill sets of the partners to cover the complete process, namely data capture, data processing, story building, 3D visualization and 3D interaction, offering new pathways to deeper understanding of European culture. Via its three demonstration activities, the project establishes the viability of the approach in three different museum settings, offering a range of artefacts posing different challenges to the system.
Consortium
Την κοινοπραξία του ερευνητικού προγράμματος DigiArt αποτελούν οι ακόλουθοι φορείς:
- Scladina Cave Archaeological Center
- Museum of the Royal Tombs of Aigai
- Vulcan UAV Ltd
- Pix4D
- CNRS
- Liverpool John Moores University (LJMU)
- CERTH–ITI
Η Πυρσεία στο DigiArt
Η συμμετοχή της Πυρσείας ως βοηθός έρευνας στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα DigiArt εστιάζεται στα 3D γραφικά, στο 3D game development, σε Virtual Reality και σε Augmented Reality. Η έρευνα πραγματοποιείται στο Multimedia Knowledge & Social Media Analytics Laboratory (MK-Lab) του ΙΠΤΗΛ: Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Information Technologies Institute, ITI) του ΕΚΕΤΑ: Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Centre of Research and Technology).